Enkel bilderedigering med Adobe Lightroom

Læreren i lightroomkurset sitter ved et bord.

Vårt kurs i Adobe Lightroom er en flott start for å løfte bildene dine til et nytt nivå.

Adobe Lightroom er et enkelt og brukervennlig verktøy som lar deg organisere og redigere bildene dine.

Det er på mange måter en lettversjon av Adobe Photoshop. Du har ikke like mange muligheter i Lightroom, men du trenger heller ikke like mye kunnskap for å bruke programmet.

I dette nettkurset tar vi deg gjennom stegene du trenger for å bli komfortabel med de aller mest brukte verktøyene i programmet.

Når du er ferdig med kurset er målet at du føler deg trygg på gode mye brukte redigeringstriks, som får bildene dine til et nytt nivå.

Hva lærer du i vårt Adobe Lightroom kurs

I dette adobe lightroomkurset vil du lære det du trenger for å komme i gang med enkel bilderedigering. Vi kommer til å gå gjennom:

• Hvordan man importerer bilder i Lightroom
  • Hvordan man skifter mellom ulike visningstyper
  • Hvordan man zoomer, panorerer og navigerer i programmer
  • Hvordan man bruker forhåndsinnstillinger, og hvordan man lager egne forhåndsinnstillinger
  • Hvordan man justerer lys og skygge i et bilde
  • Hvordan man justerer metthet og livlighet i et bilde
  • Hvordan man beskjærer og forbedrer komposisjonen
  • Hvordan man jobber med masker, og graderinger
  • Hvordan man bruker penselverktøyet for å lage nøyaktige endringer
  • Hvordan man eksporterer ferdig redigerte bilder
  • Hvordan man organiserer og markerer bilder slik at det blir lett å finne dem igjen.

I tillegg har vi noen bonusleksjoner hvor vi ser på hvordan man fjerner uønskede elementer i et bilde.

Hvordan fungerer nettkurset i Lightoom

Når du har kjøpt tilgang til vårt kurs i Adobe Lightroom vil du kunne gå til din bruker på aftenskolen.no (klikk på ikonet øverst til høyre). Der vil du se alle kursene som du har tilgang til. Hvis du så åpner Lightroomkurset blir du tatt til fokusmodus hvor læringen kan skje.

Kurset vårt er bygget opp i flere ulike moduler eller temaer. Disse temaene består igjen av små leksjoner med egne læringsmål.

Som oftest vil leksjonen være en kort video som viser deg hva du skal gjøre, og oppgaver som du kan gjøre for å trene selv.

Kurset kan du ta akkurat når det passer deg, og du kan ta leksjonene så mange ganger du vil. Du vil ha tilgang til kurset i 3 mnd etter at du

Hva er Adobe Lightroom

Lightroom er det mest grunnleggende bilderedigeringsverktøyet i Adobes Creative Cloud pakke.

Det innebærer at det har litt mindre funksjonalitet enn Adobe Photoshop, men en lavere kostnad, og større brukervennlighet gjør det til et ypperlig verktøy for amatørfotografer.

I Lightroom kan du gjøre alt fra å organisere bildene din i ulike album til å beskjære, justere lys og farger, eller rette opp en skjev horisont.

Aftenskolens fotokurs

En mester i redigering kan etter et lightroom kurs kun jobbe med det han eller hun har. Først og fremst trengs det å ta gode bilder.

Hvis du ønsker å bli flinkere til å ta bildene (før du redigerer dem) kan du sjekke ut når vårt neste fotokurs starter. Tidspunktene for neste fotokurs finner du her.

Kurs Innhold

Utvid alle