Tegnekurs for nybegynnere og viderekomne

Et blankt ark på en pult. Illustrere vårt tegnekurs i kristiansand

Undervisningslokale: UiA

Undervisningslokale: Kannik skole

Sandnes

Undervisningslokale: Vågen vgs

Undervisningslokale: UiA

Undervisningslokale: Kannik skole

Sandnes

Undervisningslokale: Vågen vgs
Lengde på kurs: 15t (5 kvelder)

Vil du lære deg å tegne?

Eller kanskje du vil styrke ferdighetene du allerede har?

Da kan et tegnekurs i Kristiansand, Stavanger eller Sandnes være tingen for deg.

Hvem passer tegnekurset for?

Dette kurset passer for deg som aldri har tatt tegnekurs før, eller for deg som har vært med på samme kurset før og trenger mer øvelse ved å ta kurset på nytt. Det vi si, det passer både for nybegynnere og for de som kan tegne litt fra før.

Kursholderen vil tilpasse kurset for de som kan tegne en del fra før eller som har vært med på tidligere kurs, gjennom å gi deg noen ekstra individuelle oppgaver.

Målet med vårt tegnekurs i Kristiansand, Stavanger og Sandnes.

Målet med dette tegnekurset er at du skal kunne utvikle dine tegnekunnskaper. Enten du har ingen erfaring fra før, eller kan tegne litt, så kan dette være et kurs for deg. Dette er et kurs med individuell veiledning og oppøvelse av tegneferdigheter.

Du lærer de grunnleggende prinsippene innen tegning. Gjennom dette kurset legges det vekt på å utvikle din personlige strek og uttrykk og få en forståelse av frihåndstegning. Vi kommer til å øve på disse metodene:

• Å tegne er å se. Øvelser hvor du vil få utvikle evnen til å tegne det du ser ut fra observasjoner.
  • Bli herre over din egen struktur
  • Konturtegning. Øvelser hvor du lærer å tegne konturene av noe.
  • Skisseteknikk, flate forstørrelse, valør, tekstur og skravering.
  • Komposisjon med menneskekropp og croqui.
  • Lys og skygge, dybde og rom og overlapping.

Slik bygges tegnekurset opp

Kurset er delt inn i tre hovedfaser:

1. Jerst tegning. Her lærer du å skissere de grunnleggende formene til et objekt uten detaljer.
  2. Konturlinjetegning. Her lærer du å tegne alle detaljer for et objekt.
  3. Gjengivelsesfase: Her lærer du å skravere motivet med hensyn til lys og skygge i tillegg til linjeretning som gir det dyp realisme.

Dette gjør du de ulike kveldene: (dette gjelder kun for kurset i Kristiansand). Mht. kursene i Stavanger og Sandnes kommer lærer med mer informasjon ved oppstart.

1. Første kurskveld presenterer vi tegnematerialene som vi skal bruke gjennom kurset. Vi snakker om å forenkle motivet og lære å se. Her kommer du til å tegne etter flere objekter.
  2. Andre kurskveld jobber vi med detaljering og proporsjoner. Her vil du lære å finne forhold mellom linjene inni samme objekt eller med andre linjer i andre objekter.
  3. Tredje kurskveld ligger fokuset på skraveringsteknikker og volum. Her lærer du å velge ut et enkelt objekt og øve på å skisse skyggene til objektet. Du vil få teste ut forskjellige skraverings- og skyggeleggingsteknikker, samtidig som du får øve på å flytte på lyskilden.
  4. Fjerde kurskveld skal du lære å tegne ett punkts perspektiv og to punkts perspektiv.
  5. Femte kurskveld jobber vi med portrett og skravering.

Tegnematerialer som du trenger

Materialene til tegnekurset er ikke inkludert i prisen på kurset. Du vil derfor trenge å ha med deg følgende:

• Tegne- eller skisseblokk (A3, A4) – en med litt ru ark og en med glatte ark.
  • Et utvalg blyanter (f.eks. HB, H2, 2B, 4B, 6B)
  • Blyantspisser, viskelær og linjal.