Soppkurs for nybegynnere

Sted: Kristiansand
Closed
Dette kurs er foreløpig stengt

Lurer du på hvilke sopp som er trygt å spise? Da er vårt soppkurs noe for deg!

I dette kurset lærer du litt om ulike typer sopper som du finner i skogen. Du vil lære hva som er trygt, og hva du kan bruke de ulike soppene til.

Vi har først litt teori i klasserommet, før vi går ut i skogen for å se, lukte og lære mer.

Lær om de viktigste matsoppene.

Målet med dette kurset er at du skal lære litt mer om soppene som du kan finne i skogen.

Når kurset er ferdig er målet at du kjenner til de viktigste matsoppene, og at du kan identifisere hvilke sopper som er giftige, og hvilke sopper som er dobbeltgjengere.

Innhold i kurset

I dette soppkurset vil vi gå gjennom 6 ulike temaer:

• Hovedgrupper av sopp: skivesopp, rørsopp, piggsopp
  • De gode matsoppene og sopper som likner.
  • Kremler og risker
  • De viktigste giftsoppene og soppforgiftningene
  • Dobbeltgjenger
  • Hvordan du steller og tilbreder god matsopp

Den første kvelden blir det teori og informasjon på skolen, før vi tar en liten tur i skogen.  Vi kommer til å gå ut i skogen og plukke sopp hver kveld. Så kle deg etter været, ta med kurv og en soppkniv.

Nettkurs

Vi jobber med å utvikle et nettkurs som kan være et godt supplement til dette nettkurset. Hvis du vil vite når det kommer ut kan du følge med på nettsidene våre her, eller melde deg på nyhetsbrevet vårt her.

Om Kursholderen

Barb Lamprecht Wang er soppsakkyndig og jobber som kontrollør i Vest-Agder Sopp- og Nyttevekstforbund. Hun er både lokalkjent og kunnskapsrik.Barb ble intervjuet om hvor du kan finne de beste soppene på Sørlandet. Du kan lese hennes råd her. Se en video som ble tatt under et tidligere kurs på Aftenskolens Facebook side her.