Norsk 5 (B2 – del 1) – Norsk for viderekomne

Startdato: 21.08.2024
Tidspunkt: Mandag, Onsdag 18:00 - 21:00
Pris: kr 5550
Lengde på kurs: 50 t (17 kvelder)

Undervisningslokale: Kannik skole
Startdato: 21.08.2024
Tidspunkt: Mandag, Onsdag 18:00 - 21:00
Pris: kr 5550
Lengde på kurs: 50 t (17 kvelder)

Er du god i norsk og tenker å ta Norskprøve B2? Da er dette riktig kurs for deg.

Kurs i norsk på avansert nivå

Dette kurset bygger videre på Norsk 4 (B1 – del 2) eller tilsvarende kunnskaper i norsk. Kurset er perfekt for deg som ønsker å ta Norskprøve B2 og gir en god forberedelse til denne testen. Alle undervisning foregår i klasserom med engasjerte og kvalifiserte lærere. Undervisningen vil kun foregå på norsk.

Norskprøve B2 krever at du behersker norsk på et ganske avansert nivå. Du må kunne føre en samtale på norsk uten særlige problemer. Du bør også kunne lese norske aviser, og skrive lengre detaljerte tekster hvor du gir uttrykk for dine egne meninger.

Før du starter på dette kurset burde du derfor ta denne nivåtesten, og være sikker på at dette er riktig nivå for deg.

Målet med norskkurset

I dette norskkurset vil du lære å beherske de fleste vanlige ord og uttrykk godt. Du vil kunne forstå hovedinnholdet i muntlig informasjon der det brukes et komplekst språk.

Samtidig vil du kunne lese artikler, rapporter og samtidslitteratur på norsk.

Gjennom kurset vil du lære å uttrykke komplekse tanker innenfor et bredt spekter av emner. Du vil også kunne skrive tekster med saklig innhold og i stor grad beherske rettskriving og tegnsetting.

Når du er ferdig med kurset skal du stort sett også kunne beherske grunnleggende syntaks og morfologi. Du skal kunne bruke leddsetninger variert og kunne holde en samtale med stor grad av flyt i språket.

Målet med dette kurset er at du skal kunne kommunisere selvstendig (muntlig og skriftlig) om et vidt spekter av emner.

Lærebok

Lærebøkene vi bruker er Her på berget tekstbok og Her på berget arbeidsbok.
NB: sørg for å kjøpe den nyeste utgaven av lærebøkene.

Disse lærebøkene er beregnet på voksne innvandrere og studenter som allerede har et godt norsk ordforråd, og en god forståelse av norsk grammatikk. Bøkene er derfor godt egnet for deg som skal ta norskprøve på B2 nivå eller forbereder universitet/høyskole.

Bøkene får du kjøpt hos NorliBerges Bokhandelbokkilden.no eller haugenbok.no

Kursavgiften inkluderer ikke bøkene.

Usikker på hvilket nivå du skal ta?

Er du usikker på hvilket norskkurs som passer best for deg?

Da anbefaler vi at du tar denne testen. Testen vil ta ca 30 min og vil gi deg en pekepinne på hvilket nivå som passer for deg.

Deretter kan du melde deg på det nivået som passer for deg:

Norsk 1 (A1) – Nybegynner

Norsk 2 (A2) – Nybegynner

Norsk 3 (B1 – del 1) – Mellomnivå

Norsk 4 (B1 – del 2) – Mellomnivå

Godkjennelse og kursbevis

Aftenskolen er godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og norske innvandringsmyndigheter og er gyldig i forhold til søknad om permanent oppholdstillatelse eller norsk statsborgerskap.

Etter fullført norskkurs vil du motta kursbevis så lenge du har deltatt minst 75% av kurset. Om du har mindre deltakelse, kan vi utstede en kursbekreftelse for de timene du har deltatt.