Norsk 4 (B1 – del 2) – mellomnivå

Undervisningslokale: Universitetet i Agder - Startdato: kontakt Aftenskolen for informasjon. Undervisning: 2 kvelder i uken.
Lengde på kurs: 50 timer (17 kvelder)

Undervisningslokale: Kannik skole Startdato: kontakt Aftenskolen for informasjon. Undervisning: 2 kvelder i uken.
Lengde på kurs: 50 timer (17 kvelder)

Har du gode norskkunnskaper og tenker å ta Norskprøve B1? Da er dette riktig kurs for deg.

Kurs i norsk på mellomnivå

Dette kurset bygger videre på Norsk 3 (B1 – del 1) og er perfekt for deg som ønsker å ta Norskprøve B1. Norsk 4 er det andre av to deler på nivå B1. Det passer godt for deg som ønsker å forsterke dine ferdigheter i norsk.

Kurset foregår for det meste på norsk, med engelsk som støttespråk om nødvendig. Deltakerne må være forberedt på at undervisningen holder et høyt språklig nivå.

Alle undervisningstimer foregår i klasserom med engasjerte og dyktige lærere.

Målet med norskkurset

Når du er ferdig med dette kurset, er målet at du kan kommunisere sammenhengende (muntlig og skriftlig)om temaer fra dagligliv, skole og arbeid.

I dette norskkurset vil du lære å forstå, og å bruke varierte fraser og uttrykk i ulike situasjoner. Du vil lære å lage setninger og stille spørsmål med korrekt ordstilling, i tillegg til en god del grammatikk.

Samtidig vil du lære å uttrykke dine egne, og andres, meninger om forskjellige emner. Du vil lære å bruke høflighetsuttrykk og utrykk knyttet til spesielle situasjoner.

Målet er at du skal utvikle et godt og grunnleggende ordforråd i norsk, samtidig som du vil få allmennkunnskap om det norske samfunnet.

Lærebok

Læreboken vi bruker er Stein på stein (2021-utgaven). I dette norskkurset jobber vi fra kapittel 9 til 15.

Dette er en lærebok i norsk som er tilrettelagt for læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, og omfatter undervisning på B1.

Kursavgiften inkluderer ikke bøkene. De får du kjøpt hos Norli på nett (Stein på stein tekstbok og Stein på stein arbeidsbok eller hos Berges Bokhandel i Kristiansand eller Norli bokhandel i Stavanger.

Usikker på hvilket nivå du skal ta?

Er du usikker på hvilket norskkurs som passer best for deg?

Da anbefaler vi at du tar denne testen. Testen vil ta ca 30 min og vil gi deg en pekepinne på hvilket nivå som passer for deg.

Godkjennelse og kursbevis

Aftenskolen er godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Aftenskolens norskkurs er gyldige ifht. søknad om permanent oppholdstillatelse eller norsk statsborgerskap.

Etter fullført norskkurs vil du motta et kursbevis, forutsatt at du har deltatt minst 75 % av kurset. Hvis du har mindre deltakelse, kan vi utstede kursbekreftelse for de timer du har deltatt.