Fransk 2 (A1 – del 2 ) – nybegynner

Startdato: 08.04.2024
Tidspunkt: Mandag 18:00 - 21:00
Pris: kr 3200
Lengde på kurs: 21t (7 kvelder)

Undervisningslokale: Kannik skole Startdato: høst 2024 - ta kontakt for mer informasjon.
Pris: kr 3200
Lengde på kurs: 21t (7 kvelder)

Kurset passer for deg som har språkkunnskaper tilsvarende Fransk 1 eller som kan litt fransk fra før. Passer for deg som ønsker en strukturert klasseromsundervisning som gjør deg trygg på å bruke språket i hverdagssituasjoner. Det passer også for deg som ønsker å jobbe systematisk med språkstrukturen for å bygge videre til høyere nivå.

Mål

Undervisningen er praktisk og variert og dekker målene i Det felles europeiske rammeverket for språk.

Etter kurset skal deltakerne kunne:

• Bruke de mest grunnleggende franske språklyder.
  • Kan forstå og bruke dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn.
  • Hilse, stille spørsmål og svare på enkle muntlige spørsmål.
  • Presentere seg selv og andre. Delta i enkle samtaler, hvis samtalepartneren snakker langsomt og tydelig.
  • Delta i enkle samtaler, hvis samtalepartneren snakker langsomt og tydelig.
  • Skrive enkle ord og fraser.
  • Bruke enkle grunnleggende grammatiske språkstrukturer

Arbeidsformer

På Aftenskolen brukes varierte undervisningsmetoder for størst mulig måloppnåelse og for å skape variasjon, motivasjon og engasjerte deltakere. Vi legger spesielt vekt på muntlig kommunikasjon om dagligdagse situasjoner. Øvelsene vil spesielt ta utgangspunkt i typiske situasjoner som man kan komme opp i når man er på reise, slik som f.eks bestille på restaurant, kjøpe varer, spørre om veien, osv.

Dette er hvordan undervisningen legges opp:

• Lesing, øve på uttale/lyder
  • Tavleundervisning, grunnleggende språkstruktur
  • Praktiske øvelser, spill, rollespill, ol.
  • Individuelt arbeid f.eks hjemmearbeid

Lærebøker

Valg av lærebok i Kristiansand avtales med læreren ved oppstart.

I Stavanger bruker vi læreboken “Contact”  og dvs. samme bok som ble benyttet på Fransk 1 for de av dere som har tatt det hos oss. Boken kan kjøpes hos Norli bokhandel i Stavanger/Sandnes eller på internett hos Norli.no eller hos  Adlibris.no.

Læreboken må kjøpes av deltakeren selv og er ikke inkludert i kursavgiften.

Spill og øvelser på nett

På en nettside som heter Parlons francais c’est facile! finnes mange lærerike og morsomme oppgaver på alle språknivå.

Språknivåer

Felles europeisk rammeverk

Elementær – Selvstendig – Avansert

A1-A2            B1-B2          C1-C2

Aftenskolens franskkurs er på 21 undervisningstimer i Stavanger og i Kristiansand.

Språksertifikat

Du får kursbevis ved minimum 75% oppmøte.

Når du har nådd språknivå A2, kan du ta en eksamen som kalles DELF/DALF og oppnå et internasjonalt godkjent språksertifikat. Dette er gyldig i 130 land – det gir deg også tilgang til høyere utdanning i et fransktalende land, avhengig av språknivå.

En slik test/eksamen kan også være med på økt motivasjon i språkopplæringen.

Her kan du lese mer om sertifikatet DELF/DALF